Hem > Nyheter > Skolutveckling och temapass

Skolutveckling och temapass

Skolutveckling och temapass

Ta hjälp av oss för att utveckla och stärka ert arbete med sex och samlevnad!

Vi har gedigen erfarenhet av att hålla temapass med elever till att leda större utvecklingsarbeten på skolor kopplat till ämnesområdet sexuell och reproduktiv hälsa och rättigheter (SRHR), även kallat sex och samlevnad. Målet är att utveckla arbetet med SRHR genom att stärka skolans samlade kompetens gällande innehåll, metod, struktur och organisation.

Nedan följer exempel på vad vi erbjuder. Utifrån era behov skräddarsyr vi insatserna.
Kontaktperson vid intresse är Thomas Lidén på Pedagogiskt Centrum: thomas.liden@grkom.se eller 031-3355054.

 

Vill ni att vi kommer ut till er en halv- eller heldag?
Då erbjuder vi:

Kompetensutveckling

Vi har en bred kompetens och lång erfarenhet av att föreläsa om sex och samlevnad. Vi erbjuder föreläsningar inom bland annat normkritisk pedagogik, upplevelsebaserat lärande, sexuell hälsa och rättigheter, anatomi, HBTQ, hiv och STI (könssjukdomar), ömsesidighet, kultur och sexualitet, funktionsnedsättningar och sexualitet samt lagstiftning och rättigheter. Kom gärna med andra förslag på utbildningar utifrån era behov!

Temapass med elever

I klasser håller vi temapass med våra spel som är uppbyggda på upplevelsebaserat lärande. Eleverna får på ett lustfyllt sätt diskutera normer och värderingar som rör sex och samlevnad. Vi arbetar alltid utifrån ett hälsofrämjande och normkritiskt perspektiv och att diskutera rättigheter, ömsesidighet, njutning och bekräftelse är viktiga inslag i våra temapass. Pedagoger är med under temapassen för att inspireras och fortbildas i pedagogik inom sex och samlevnad.

 

Vill ni gå ännu djupare och utveckla ett långsiktigt arbete?
Då erbjuder vi:

Kartläggning och nulägesanalys

Med interaktiva metoder, enkäter och intervjuer kan vi göra en mindre eller gedigen kartläggning av er skolas nuläge inom sex och samlevnad. En nulägesanalys visar både skolans befintliga kompetens och framgångsfaktorer samt även de brister och behov som finns inom verksamheten. En grundläggande analys utgör en bra grund vid planering av fortbildningsinsatser och aktiviteter.

Handledning för skolledning

I styrdokumenten står det att det är rektorns ansvar att ämnesövergripande integrera kunskapsområdet sex och samlevnad. Vi stöttar pedagogiska ledare i att skapa strukturer för långsiktigt arbete, motivera och leda personalen mot gemensamma mål samt metoder för utvärdering.

Utveckling av struktur och organisation

Genom processutbildningar utformar vi tillsammans på er skola strukturer och organisation för ett ämnesövergripande och långsiktigt arbete med sex och samlevnad. Där målet är att alla elever får en likvärdig utbildning. Arbetet utgår från styrdokumenten och är integrerat med skolans likabehandlings- och visionsarbete. Viktiga inslag är utvecklandet av personalens gemensamma sexualsyn och elevdelaktighet.

Skola Skolledare