Hem > Nyheter > Tre tillfällen för kompetensutveckling under vå...

Tre tillfällen för kompetensutveckling under våren!

Tre tillfällen för kompetensutveckling under våren!

Nu när vårterminen har dragit igång vill vi tipsa om tre möjligheter för kompetensutveckling inom SRHR! Klicka på rubrikerna för att läsa mer och anmäla er.

tisdag 17 februari
I huvudet på en tonåring - om hur vi kan coacha oss själva och tonåringar framåt till önskat läge

Mia Börjesson, socionom med mångåring erfarenhet av att möta ungdom enskilt och i grupp. Har vidareutbildning i samtalmetodik, professionell coaching, systemisk familjeterapi, lösingsfokuserad korttidsterapi m.m. 

En föreläsning om vad som händer när vi går från barn till vuxen, frigörelsen från föräldrar och önskan om att skapa en egen arena. Kroppens förvandling, puberteten och vad den innebär för den unge. Föreläsningen utgår utgår från att tonåringar har resurser, kompetenser och starka sidor som de behöver för att ta sig framåt i livet. Hur kan vuxna och professionella stötta i detta?

tisdag 10 mars
Unga, sex och utsatthet på nätet

Josefin Grände, författare, utbildare och terapeut med lång erfarenhet av att arbeta med frågor kring unga, sexualitet och våld. 

En föreläsning som blandar fakta om unga, sex och utsatthet på nätet med tips på hur vi kan se, fånga upp och bemöta unga som har utsatts. Föreläsningen innehåller också några exempel på metoder från metodmaterialet Ses Offline? om hur vi kan arbeta förebyggande med grupper av unga. 
Dessutom kommer de ideella organisationerna Tjejjouren Väst och och Killfrågor.se för att berätta om sina verksamheter.

onsdag 29 april 
Normkritik i skolan - teori och praktik

Lotta Björkman har arbetet som gymnasielärare i drama och samhällskunskap i 14 år och är en av dem som varit med och utvecklat den normkritiska pedagogiken, något hon bland annat skrivit om i antologin "Normkritisk pedagogik - makt, lärande och strategier för förändring" (2010).

En heldag med interaktiv föreläsning, diskussion och övningar om normkritik i skolan. Dagen varvar teori med praktik och utgår från konkreta pedagogiska situationer och hur det normkritiska arbetet kan ta sig uttryck i både medvetna mikrohandlingar i vardagen och större riktade teman och projekt i skolans verksamhet. 

 

Hälso- och sjukvård Utbildningar Skola