Varför sex och samlevnad?
Varför sex och samlevnad?
Forskning och studier visar att skolan är den enskilt viktigaste arenan för förebyggande arbete kopplat till ungdomars sexuella och reproduktiva hälsa och rättigheter. Forskning visar också att en sex- och samlevnadsundervisning av god kvalitet ger positiva resultat när det gäller sexuellt risktagande hos ungdomar.
Hur ser då eleverna själva på skolans sex- och samlevnadsundervisning? Socialstyrelsens rapport ”Ungdomar och sexualitet” från 2010 visar att 55 procent av tjejerna och 65 procent av killarna mellan 15 och 19 år uppger att skolan är deras främsta informationskälla om preventivmedel och sexuellt överförbara infektioner. Samtidigt visar rapporten mer oroväckande siffror om att endast 4 procent av de tillfrågade tjejerna och 2 procent av de tillfrågade killarna tycker att skolans sex- och samlevnadsundervisning är bra.
Sex och samlevnad är ett kunskapsområde som innefattar biologi, livsfrågor, rättigheter och likabehandlingsfrågor. Många av de frågor som ryms i sex- och samlevnadsundervisningen är stora, svåra, komplexa och därför viktiga för unga. Genom att de tas upp på ett genomtänkt och tryggt sätt i skolans miljö finns chansen för unga att hitta svaren på frågor om relationer, vänskap, svartsjuka, lust, tvåsamhet, rättigheter och normer. I skolan finns även möjligheten att sätta in dessa frågor i ett större sammanhang som skapar möjlighet till både förståelse och kunskap hos eleven.
