Sex på programmet - stort tryck på nationell konferens om SRHR på SFI
Sex på programmet - stort tryck på nationell konferens om SRHR på SFI
”Får man missbildade barn om man har avbrutet samlag?” ”Vågar jag gå till tandläkaren eller frisören utan att vara rädd för att smittas av HIV?” ”Är det bara kvinnans fel om man inte blir gravid?” Citat från SFI elever i Malmö, innan undervisning i Sexuell Hälsa och Samlevnad.
Uppemot 200 deltagare från hela Sverige deltog den 3 februari på den nationella konferensen Sätt ord på hälsan - om undervisning i sexuell och reproduktiv hälsa och rättigheter (SRHR) på svenska för invandrare (SFI). Konferensen var ett samarrangemang mellan Pedagogiskt Centrum, Kunskapscentrum för Sexuell Hälsa och Folkhälsomyndigheten.
- Både ord och kunskap behövs för att kunna ta kontroll över sin egen hälsa och söka vård och service. En språkutbildning som ger förutsättningar att kunna sätta ord på kroppen, känslor och eventuella problem är ett sätt att förverkliga människors rätt till hälsa, säger Åsa Nilsson från Pedagogiskt Centrum vid Göteborgsregionens kommunalförbund, som varit med och arrangerat konferensen.
- Det finns stora behov av information om, samt myter och missuppfattningar om, HIV och AIDS som är viktiga att reda ut, säger Faustine K. Nkulu Kalengayi, forskare på Umeå Universitet som forskat på SFI-elevers kunskaper och attityder om HIV.
Målsättningarna för konferensen var att visa varför SRHR bör finnas med på SFI, samt att diskutera förutsättningar för att integrera SRHR i utbildningen.
År 2010 startade Kunskapscentrum för Sexuell Hälsa i Västra Götalandsregionen, i samarbete med Pedagogiskt Centrum, ett projekt för att utbilda SFI-lärare i ämnet SRHR. En utvärdering av projektet vi visar att det finns stora vinster med att undervisa i dessa frågor.
- Eleverna har fått ökad kunskap om frågor kring sexualitet och rättigheter. De berättar att de efter utbildningen kan föra en dialog med både sina vänner, familjemedlemmar och med sina partners. Också lärarna har i många fall fått en ändrad attityd till vad man kan prata med eleverna om, och inte, säger Tommy Pherson, utvecklingsledare på Kunskapscentrum för Sexuell Hälsa.
På konferensen kom det fram att många nyanlända också ser SFI som en naturlig arena för information om exempelvis hälsa, och inte bara språkundervisning.
- Vi måste utnyttja den stora potential som elevernas förtroende för SFI-lärarna representerar, säger Lubin Lobo, forskare från Umeå Universitet.
Sammanfattningsvis slog konferensen fast det att alla människor i Sverige, oavsett var vi bor och var vi kommer ifrån, måste få kunskap om, och ett språk för, att kunna ta kontroll över sin sexuella och reproduktiva hälsa. Deltagarna var också överens om att när det gäller SFI roll i detta krävs det kompetensutveckling. Man måste även se till att det finns en struktur och en politisk vilja som gör att de skolor som idag driver eller vill driva frågorna kan göra detta. Många efterfrågade även starkare styrdokument från exempelvis skolverkets sida som signalerar att denna fråga är viktig. Skolledare och rektorer behöver mandat för att kunna driva undervisning i SRHR som en obligatorisk del i SFI-undervisningen.
- De vill ju ha detta, eleverna alltså, avslutade Hans Olsson, sakkunnig sexualundervisning på RFSU.
Dagen dokumenteras genom artiklar och filmer som kommer att finnas tillgängliga här på hemsidan www.SRHR.se inom kort.
Är er verksamhet intresserad av kostnadsfri processutbildning inom SRHR på SFI? Kontakta asa.nilsson@grkom.se
Lyssna på intervju om våra utbildningar i Sveriges Radio.
